Vijf redenen waarom co-creatie toekomstproof is
Vijf redenen waarom co-creatie toekomstproof is
Co-creatie is niet meer weg te denken uit de ontwikkelpraktijk. De ontwikkelmethode komt in verschillende smaken: vanaf het begin van het ontwikkelproces of als instrument om een al klaarliggend ontwerp zo aan te passen dat het de toekomstige gebruikers écht als een maatpak past. Op initiatief van inwoners (een goed voorbeeld van burgerparticipatie), gemeente of ontwikkelaar en in de vorm van korte, elkaar opvolgende digitale polls tot intensieve en interactieve bijeenkomsten.
Met een goed lopende woningmarkt en woningen die gemakkelijk verkopen, zou je kunnen zeggen dat co-creatie niet meer zo nodig is. Producten verkopen immers tóch wel. Blauwhoed ziet dat anders. Eltjo Bouwman, directeur wonen, legt uit waarom co-creatie blijvend op de agenda van ontwikkelaars zou moeten staan. Vijf redenen waarom co-creatie toekomstproof is.
1. Co-creatie maakt ontwikkelen voor niche-doelgroepen mogelijk
“Ontwikkelen in co-creatie brengt je in contact met je klanten. Niet pas tijdens de start verkoop van je project, maar al in het begin, wanneer je echt iets kunt doen met de ideeën en wensen die ze met je delen. Én de wensen die ze niet met je delen, maar die je zelf ontdekt in gesprek met hen: hun latente behoeften. Dit stelt je als projectontwikkelaar in staat om huizen en gebouwen te ontwikkelen die net even anders zijn en daarmee specifieke nichedoelgroepen bedienen. En dat versterkt je meerwaarde als projectontwikkelaar. Bij Eden District zijn, door co-creatie sessies, een grote verscheidenheid aan woningtypes ontwikkeld. Maar liefst 26 verschillende types, uiteenlopend van tweelaagse appartementen tot gate houses en penthouses.”
2. Co-creatie zorgt voor tevreden en betrokken bewoners
“Co-creatie brengt niet alleen jou als ontwikkelaar in contact met je klanten, maar brengt je klanten ook in contact met elkaar! En dat leidt tot verbondenheid en een buurtgevoel, al voordat de buurt is gerealiseerd. Een sterke basis voor een tevreden buurt met blije bewoners. Het is erg leuk om te zien hoe dat buurtgevoel al ontstaat tijdens co-creatiesessies.”
3. Co-creatie vermindert je afzetrisico
“Door co-creatie heb je beter zicht op de belangstelling voor je product. Je kunt je afzetmarkt beter inschatten, simpelweg omdat je al contact hebt met de potentiële afnemers van je product. Hierdoor kun je ook je verkooptijd verkorten en kun je het ontwikkelproces versnellen. Dit ondervond Blauwhoed in Paradijs in Arnhem. In dit project werd 50% van de woningen gekocht door deelnemers aan één of meerdere co-creatieworkshops.”
4. Co-creatie is leuk
“Contact met je klanten is leuk én erg leerzaam. Klanten kunnen je bijvoorbeeld wijzen op hoe simpel het kan zijn om ze blij te maken. Projectontwikkeling draait om mensen en dat het daadwerkelijke contact met die mensen enthousiasmeert en inspireert. Dat ervaren de Blauwhoeders in iedere co-creatiesessie weer. De co-creatiesessies bij Harmonie lieten zien dat co-creatie ook leuk is voor de bewoners. Ze waarderen het om in de vroege fases van een project al mee te kunnen denken."
5. Co-creatie vergroot je succes
"Door te ontwikkelen in co-creatie vergroot je het succes van je projecten. Dat zit in meerdere dingen. Zo nemen je ontwikkelkosten af: omdat je je woning in één keer optimaal kunt afstemmen op je doelgroep heb je minder faalkosten. Ook zorgt het dat je een project sneller kunt realiseren. De verkoop van de woningen in je project begint immers al bij de start van de ontwikkeling. Als je het goed doet, is de kans groot dat een aanzienlijk deel van de woningen gekocht wordt door de al in de ontwikkeling betrokken co-creatiedeelnemers. Doordat ze latente behoeften aanspreken vallen ze daarnaast ook in de smaak bij andere geïnteresseerden. Je ontwikkelt dus marktconforme woningen en bereikt het maximale resultaat."