Wie bouwt voor de toekomst, bouwt voor doorstroming van senioren

vrijdag 26 maart 202112:12
null
Categorie
#senioren
Wat is de meest efficiënte oplossing voor het grote woningtekort? Woningen ontwikkelen voor senioren. Hoe en waarom?

Blauwhoeders Tineke Groenewegen en Kees Peter Groot vertellen erover in dit artikel.

We staan de komende jaren voor een flinke woningopgave. Om die opgave goed in te vullen, moeten we goed nadenken waar we nieuwe woningen bouwen, maar zeker ook voor wíe we deze ontwikkelen. Het meest efficiënte is om de doorstroming van senioren in de woningmarkt te bevorderen. Tineke Groenewegen en Kees-Peter Groot geven vier voorbeelden van projecten van Blauwhoed senioren wist te verleiden te verhuizen. Wat maakte die projecten succesvol? Hoe krijg je senioren zover dat ze gaan verhuizen?

Langere verhuisketen

Marketingmanager Tineke Groenewegen legt uit waarom ontwikkelen voor senioren een efficiënte oplossing is voor het tekort aan woningen. “Vaak wordt de oplossing voor het tekort aan woningen gezocht in de standaard eengezinswoning of betaalbaar aanbod voor starters. Maar het toevoegen van een eengezinswoning levert maar één verhuizing op. Een seniorenwoning levert vaak drie verhuizingen op, inclusief de zo gewilde eengezinswoningen. De gezinnen die daar naartoe doorstromen, maken weer een woning vrij voor starters. Dus seniorenwoningen toevoegen levert netto meer verhuizingen op.”

Sturen op doorstroming met data

Tineke: “Om doorstroming in de woningmarkt tot stand te brengen is lokaal maatwerk essentieel. Iedere regio is anders en heeft andere accenten in de aanpak nodig. Daarom is het belangrijk om slim gebruik te maken van data. Analyses kunnen doelgroepen en trends identificeren, waardoor je veel gerichter kunt sturen op ontwikkelingen die leiden tot de gewenste verhuizingen.”

Eengezinswoningen komen vrij

Een goed voorbeeld van een project dat doorstroming in de woningmarkt bevordert is Point of View. Een unieke woontoren in het centrum van Nieuwegein met 48 hoogwaardige appartementen. “Tijdens de co-creatie sessies bleek dat er grote belangstelling was van senioren die hun gezinsfase hebben doorgebracht in Nieuwegein. Alleen konden zij nergens terecht in hun stad. Point of View bracht daar verandering in,” zegt Tineke.

Het succes bleek bij de verkoop. Binnen no-time was Point of View uitverkocht. “Ruim 85% van de mensen liet een eengezinswoning achter, vertelt verkoopmanager Kees-Peter Groot. “Hetzelfde zagen we onder andere bij de projecten Nieuw Mariënpark in Leidschendam, ParkEntree in Schiedam en Meyster’s Buiten in Utrecht. Senioren willen graag doorstromen, maar er is vaak geen plek die aansluit op hun wensen.”  

Point of View in Nieuwegein

Woningen op maat

Senioren stromen niet zomaar door naar een woning. Belangrijk is dat de woningen op maat gemaakt zijn voor senioren. De woningen moeten natuurlijk levensloopbestendig zijn, maar ook andere punten zijn belangrijk. Het gaat ook om het wooncomplex en de woonomgeving. Deze moeten goed toegankelijk zijn, maar vooral ook ontmoeting stimuleren. Zodat een woonomgeving ontstaat waarin senioren gefaciliteerd worden om letterlijk en figuurlijk in beweging te blijven. Dat gaat verder dan alleen drempelloze woningen.

Ontmoeting stimuleren

Blauwhoed stimuleert ontmoeting via het ruimtelijk ontwerp, zodat mensen elkaar binnen en buiten het gebouw tegenkomen. “Zo hebben we bij ParkEntree in Schiedam een gemeenschappelijke lounge en een hospitality manager ingezet die activiteiten organiseert om de senioren met elkaar te verbinden en zo eenzaamheid tegen te gaan”, zegt Tineke. “In het Centrum Plan in Hendrik Ido Ambacht realiseren we een huiskamer bij de entree en een gezamenlijke kas in de openbare ruimte.”  

null

Doelgroep betrekken

Het allerbelangrijkste is om de doelgroep tijdig te betrekken bij de ontwikkeling. Eén van de meest uitgebreide co-creatie sessies deden we voor het project ParkEntree, Blauwhoeds woonbuurt voor actieve senioren, gebaseerd op het concept Senior Smart Living van Blauwhoed. “Toekomstige bewoners dachten niet alleen mee over de invulling van de buurt en het ontwerp van de woningen, maar ook over onderwerpen als duurzaamheid, smart toepassingen in de woning en deelmobiliteit”, zegt Tineke. “Toekomstige bewoners leerden elkaar daar al kennen, hadden invloed op het ontwerp en de inrichting van het concept en namen kennis van de nieuwste woonmogelijkheden. ParkEntree was hierdoor al een community, nog voor oplevering van de woningen.”

Co-creatie heeft veel voordelen. Tineke: “De woningen sluiten zo beter aan bij de wensen van je doelgroep. Dat levert betere verkoop op, gelukkigere bewoners en als ontwikkelaar krijg je inzicht welke woningen gewenst zijn in de buurt, zodat maatwerk en het ontwikkelen voor niches mogelijk wordt.”

Marketing op maat

Maar hoe bereik je senioren? Je moet ze prikkelen, zegt Kees-Peter. “Het verleiden van senioren is een belangrijk onderdeel van het succes van projecten. We zien vaak dat senioren wel willen verhuizen, maar net even dat extra zetje nodig hebben. Goede marketing, waar de doelgroep zich in herkent, is heel belangrijk.”

“Zo maken we brochures en filmpjes met mensen van hun eigen (of net wat jongere) leeftijd. Maar we zetten mensen op de voorgrond die niet hulp- of zorgbehoevend zijn”, zegt Kees-Peter. “Veel senioren zien zichzelf nog niet als hulpbehoevend en de zorgvraag speelt vaak ook nog niet op het moment van verhuizen. Daardoor schrikt dat de doelgroep eerder af, dan het hen verleidt om te verhuizen.” Ook is de plek waar je adverteert is belangrijk. Kees-Peter: “De doelgroep zit veel op Wordfeud en Facebook. Daar adverteren, zorgt ervoor dat je de doelgroep daadwerkelijk bereikt.”

null
null